Gândire algoritmică și programare – importante sau nu?

Distribuiti cu dragoste

Gândirea algoritmică și programarea  sunt două noțiuni care apar tot mai des în discuțiile teoretice și practice din științele educației globale Așa cum este și normal în unele sisteme de educație au intrat mai repede în altele mai încet… Nu am să analizez acum unde suntem și de ce suntem acolo sau de ce educația STEM este încă la porțile sistemului de educație românesc…

Ce este gândirea algoritmică ?

Conceptul  de gândire algoritmică și programarea sunt strâns legate de apariția conceptului STEM introdus de americani ca reacție la rezultatele dezastroase pentru ei la testarea TIMSS sau PISA ( vezi Educatia STEM) . La noi este amintit din an in an si uitat de cum este amintit ( un articol din 2018 STEM – o necesitate în strânsă conexiune cu realitatea)

Ce este deci STEM – un curricullum care ia în calcul Știința. Tehnologia, InginEria și Matematica

Copiii devin consumatori de tehnologie de la vârste fragede, noi trebuie să ne asigurăm că o folosesc în mod conștient? Educația STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), transformă un învățământ arid și bazat pe înmagazinare de cunoștințe într-unul bazat pe joacă, experiment și descoperire.  A reuși să faci din joacă educație este unul din cele mai nobile idealuri
În cadrul STEM se regăsesc concepte des folosite în cadrul acestui site  multe din ele intraductibile : Computing (en.)– universul tehnicii de calcul, computer science (en.)– știința computerelor sau informatica, programarea, coding (en.)– sau codificarea sau mai nou venitul computational thinking (en.) – gândire algoritmică sau computațională.Computerele au nevoie pentru a ne furniza rezultate de programe scrise în limbaje de programare care sunt compuse din instrucțiuni, date, operatori. Programele reprezinta un mod de rezolvare a unei probleme exprimată într-o succesiune de pași finiți numită algoritm .Algoritmul este rezultatul unei metode de rezolvare a unei probleme care se numește gândire algoritmică. Deci în mod grosolan gândirea algoritmică produce algoritmi…

Cum?

Ca să fiu sincer nu există o rețetă universal valabilă cum nici la problemele de matematică sau fizică nu există . Însă se presupune că :

  • Utilizarea abstractizării  și recunoașterea modelelor pentru a reprezenta problema în moduri noi și diferite
  • Organizarea si analiza logica a datelor
  • Împărțirea problemei în părți mai mici
  • Abordarea problemei folosind tehnici de gândire programatică, cum ar fi iterația, reprezentarea simbolică și operațiile logice
  • Reformularea problemei într-o serie de pași ordonați (gândire algoritmică)
  • Identificarea, analizarea și implementarea soluțiilor posibile cu scopul de a obține cea mai eficientă și eficientă combinație de pași și resurse
  • Generalizarea acestui proces de rezolvare a problemelor la o mare varietate de probleme ( vezi Computational thinking – Wikipedia

Voi ilustra cu ceea ce este în US, UK, Au . După cum vedeți există abordări diferite însă oamenii au preocupări la nivelul educației publice

De ce trebuie să le învețe copiii ?

În primul rând pentru că este o nouă metoda de a rezolva probleme. S-ar putea ca una din problemele lor să poată fi rezolvată prin această metodă relativ simplă :

  • Descompunere în părți simple
  • Identificarea modelelor, tiparelor, etc.
  • Abstractizarea
  • Dezvoltarea rețetei, algoritmului

Cel mai mare beneficiu al gândirii algoritmice este modul în care permite rezolvarea problemelor din lumea reală. Pentru copii, a ști cum să rezolve probleme mari și să le împartă în pași mai simpli poate ajuta cu totul, de la rezolvarea problemelor de matematică până la scrierea unui raport de carte.

Imediat după această postare am să rezolv o problemă în acest model

Să nu uităm că cei care sunt la ora aceasta titanii unor aplicații datorează mult algoritmilor dezvoltați : Facebook, Google, Amazon, etc.

 

 

Australia
Statele Unite ale Americii
Marea Britanie

Distribuiti cu dragoste

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *