De ce programare de la vârste timpurii ? – a fost o temă pe care am vrut să o explic și am făcut-o de mai multe ori. După ce am să scriu acest articol am să îl prezint părinților copiilor cu care lucrez și am să îi rog să aibă o reacție. vreau să confirm sau să infirm ceea ce scriu aici.
D.E. , 40, mama a unei fetițe, 9 ani.
“Ceea ce pot să spun este că dacă înainte avea teamă de orele de matematică acum după un an îi face plăcere să lucreze”
Capacitatea de rezolvare a problemelor .
Copilul începe de timpuriu să rezolve probleme , mai simple sau mai complicate. Gândirea algoritmică și programarea sunt o metodă directă pentru a amplifica această competență pe care o folosim de-a lungul întregii vieți. Capacitatea de a rezolva probleme nu se referă la un capitol specific al vieții școlare ci vorbim de capacitatea de a aborda situații noi simple sau complexe în viața de zi cu zi.
Practica arată că a învăța că o problemă mare trebuie descompusă în părți simple ce se pot gestiona ușor urmate de procese repetitive care presupun găsirea, definirea și implementarea soluțiilor devine în timp un reflex cognitiv (în româna simplă a rezolva probleme devine ceva obișnuit ca o a doua natură)
Creșterea încrederii și a rezilienței .
Intrat într-o lume a analizei, rezolvării de probleme, copilul face cunoștință și cu rezultatele rezolvărilor sale . Și asta într-un mod extrem de tangibil. El vede că oferind instrucțiuni corecte computerului acesta îi urmează întru- totul comenzile. Nu știți, însă sentimentul de încredere începe să îi dea reziliență și chiar persistență în a vrea să rezolve sarcini. Încet- încet copilul devine din nesigur și întrebător un mic Stăpân al Inelelor care va începe să jongleze cu noțiuni cărora profanii din jurul lui nu le pot da sens. Întreaga noastră viață stă sub semnul proiectelor iar copilul dvs. se va simți confortabil în fața lor
Copiii învață noi limbaje – limbajele secolului nostru. Literație/Alfabetizare digitală
Am ajuns iarăși la Slavici, vă rog dați-mi voie să îl citez :
— Eu cred, răspunse Budulea, scoțându-şi nerăbdător fluierul din șerpar, că învățătura e limba, şi cu cât mai multe limbi ştie omul, cu atât mai învăţat este. Uite, la fluierul meu sunt şase borte, şi cânt mai bine pe el decât pe unul care nu ar avea decât o singură bortă; aşa e şi omul: câte limbi ştie, de atâtea ori e om.
Copilul care ridică vălul Gândirii algoritmice și programării descoperă că pe lângă limba română și cele străine există alte”limbaje ” sau dacă vreți alte limbi. Începând cu Scratch, Blockly, Python m C++ copilul devine conștient că poate vorbi cu tehnologia. Senzația aceasta de Mr. Dolittle oferă, vă garantez, o stare de bine și încredere
Unul din experimentele făcute în ultimii doi ani a fost să dezvolt programe în 2 sau trei limbaje pentru a le arăta că gândirea rămâne aceeași , codificarea ținând de limbaj. Este subînțele că același lucru se întâmplă la nivel uman și asta este o binecuvântare că nu trebuie să gândim în engleză, franceză sau Doamne- Ferește în rusă sau chineză.
Literația/Alfabetizarea digitală, termenul în engleză este Digital literacy însă personal traduc cu alfabetizare. Ca înțelegere simplă este modul în care cineva interacționează cu tehnologia. Iar aici vin și vă mărturisesc că pentru generația aceasta ” digital by default- digitali implicit” este păcat să nu îi ajutăm să o înțeleagă.
Un copil alfabetizat digital se simte natural în internet, informat cu privire la siguranța, confidențialitatea și securitatea sa, face cercetare pentru temele de la școală, analizează critic sursele, etc.
Într-adevăr nu e obligat de nimeni să ” programeze” însă așa poate înțelege esența tehnologiei la baza căreia stă omul și gândirea sa
Programarea poate fi parte din cariera sa
Într-adevăr este prea departe să gândim că un copil care interacționează cu niște cartoane colorate își dă seama de carieră. El nu, noi da. Și aici (Programarea ca pasiune pentru viitor ) am să inserez niște statistici americane :


Trăim într-o societate servită de tehnologie și în concluzie cererea va fi în continuare crescută . Ceea ce afirm cu tărie este că și dacă nu aleg o profesie în domeniul tehnologiei cunoașterea gândirii algoritmice și a programării reprezintă atuuri in plus pe piața muncii.
Vreți să știți mai multe despre ceea ce am povestit până acum? Vreți să știți cum copiii pot “programa” înainte de a citi și scrie? Pentru că nu putem să îi ținem departe de tehnologie nu vreți să îi învățam să o utilizeze în folosul lor?
În site-ul meu există și o secțiune cu numere de telefon și e-mailuri … Dar cel mai simplu, scrieți un mesaj de Whatsapp și vă sun eu…Suntem la un click distanță
Totul începe de undeva, uneori de la un telefon